O salário líquido de um deputado: 50% a mais do que ganha um professor primário

 

Para viver em um país que tem um dos mais elevados custos de vida do mundo, e onde se paga um dos mais altos impostos do planeta, um deputado do Parlamento sueco recebe o equivalente a cerca de 21 mil reais por mês (em taxa cambial de agosto de 2013). Descontados os impostos, o deputado recebe em sua conta um salário que corresponde, em valores líquidos, a cerca de 50 por cento a mais do que ganha em média um professor primário na Suécia após os descontos fiscais.

O valor bruto do salário de um deputado do Parlamento sueco é comparável ao de um médico do sistema público de saúde, que recebe em média 54,9 mil coroas suecas ao mês (cerca de 8,8 mil dólares). Segundo os números da Agência Central de Estatísticas da Suécia (Statistiska Centralbyrån), o salário médio de um cidadão sueco é de 35,8 mil coroas (cerca de 5,4 mil dólares). Um professor primário ganha em média 26,5 mil (cerca de 4 mil dólares). Uma enfermeira, 32,2 mil (cerca de cinco mil dólares). Um policial recebe em média 30,5 mil (4,6 mil dólares), e um juiz, 45,1 mil coroas (cerca de 7 mil dólares).

Um deputado ganha quase o dobro do que recebe um professor primário – mas no sistema escalonado de impostos que vigora na Suécia, ele paga impostos mais altos sobre o salário. Em coroas suecas, o contra-cheque de um deputado é de 58,3 mil por mês (cerca de 9 mil dólares). Uma vez descontados os impostos, o salário líquido do deputado fica em cerca de 35,2 mil coroas (aproximadamente 5,3 mil dólares). Já um professor primário, que paga uma carga tributária menor, recebe em média um salário líquido de cerca de 18,3 mil coroas suecas (cerca de 2,8 mil dólares). Ou seja, aproximadamente a metade do que recebe um parlamentar.

Com suas 35 mil coroas no bolso, um deputado sueco pode se considerar razoavelmente próspero, e é conveniente que se sinta plenamente realizado. Pois benefícios extras como os defuntos auxílios-paletó do Brasil, ou gratificações, abonos de permanência, adicionais de insalubridade, prêmios, verbas de representação e penduricalhos do gênero não estarão aumentando os zeros em sua conta bancária.

Se um deputado tem sua base eleitoral fora da capital, o que ele pode solicitar é o chamado traktament, uma ajuda de custo para os dias da semana em que trabalha em Estocolmo. O valor desta diária, paga estritamente aos parlamentares que não têm residência permanente na capital, é de 110 coroas suecas (cerca de 16,8 dólares, ou 38 reais).

Uma rápida checagem nas tabelas de preço de Estocolmo dá uma noção do que se compra na capital com 110 coroas suecas na carteira: um café com três ou quatro bullar (os tradicionais pães doces suecos que acompanham o café), ou uma pizza com refrigerante, ou dois maços de cigarro, ou um tradicional prato de köttbullar, as almôndegas suecas servidas com geléia de arandos vermelhos e purê de batata. Nos pequenos restaurantes populares que servem almoço na cidade, um prato executivo sai em média por 90 coroas suecas (cerca de 14 dólares).

Mas para parte considerável dos cidadãos que pagam o salário dos deputados, através do dinheiro de seus impostos, o contra-cheque dos parlamentares ainda é alto demais.

”Por que um deputado tem que ganhar muito mais do que um professor?”, pergunta Monika Karlsson, funcionária da creche que funciona dentro do Parlamento.

Ou, como diria o motorista de táxi do aeroporto de Arlanda: ”Está bom, mas pode ficar melhor”.

No momento iluminado, os deputados do Partido da Esquerda (Vänsterpartiet, ex-comunista) fizeram o mesmo raciocínio da Monika da creche: chegaram à conclusão de que o salário dos deputados na Suécia desafiava o limite do bom senso e do insuportável. Resolveram tomar uma atitude.

No congresso partidário de janeiro de 2012, decidiram que todos os deputados do Vänsterpartiet deveriam obrigatoriamente destinar parte dos seus salários ao partido, a fim de financiar atividades partidárias. Desde então, quando chega o contra-cheque salarial de 58,3 mil coroas suecas, seus deputados ficam com apenas 27,5 mil (cerca de 4,2 mil dólares).

”Para o Vänsterpartiet, é importante o princípio de que ninguém deve enriquecer no exercício da função política. Um político não deve ganhar salários muito maiores do que o de um trabalhador comum”, refletiu a liderança do partido na cidade de Norrköping (leste da Suécia), na página de opinião do jornal Norrköpings Tidningar.

”Estamos na política para promover mudanças na sociedade, e não para enriquecer e fazer carreiras (…) Esperamos que outros partidos políticos tenham coragem suficiente para seguir nosso exemplo”, completou o texto, assinado por Niclas Lundström, Linda Snecker e Per Gawelund.  (Fonte: ”Politikerna har för höga löner”, jornal Norrköpings Tidningar, 14/01/2012)

Se o corte salarial provocar o surgimento de pedras nos rins de alguns parlamentarares do Vänsterpartiet, basta lembrar que, até 1957, os deputados do Parlamento sueco não recebiam sequer salário. A decisão de introduzir o pagamento de salário aos parlamentares foi tomada, segundo os arquivos do Parlamento, após chegar-se à conclusão de que nenhum cidadão deveria ser ”impedido de tornar-se um deputado por razões econômicas”.  Mas o valor do salário não deveria ”ser alto a ponto de se tornar economicamente atraente”. (fonte: ”Riksdagsarvodet – Betänkande av den av riksdagens förvaltningsstyrelse utsedde särskilde utredaren”, Estocolmo, 1998, Parlamento sueco)

”Até pouco tempo atrás, os deputados da Suécia eram sustentados apenas pelos membros de seu partido, e não pelo Estado. Um salário oficial foi então introduzido, mas apenas para os meses do ano em que o Parlamento realizava sessões”, diz Daniel Tarschys, ex-deputado e atual professor de Ciências Políticas da Universidade de Estocolmo.

 

Era um salário baixo, lembra Tarschys.

 

”Quando fui eleito para o Parlamento em 1976, os dois meses de recesso parlamentar não eram pagos, pois presumia-se que neste período os deputados voltariam a trabalhar em tempo integral em seus empregos normais. Como o salário parlamentar era muito baixo, funcionários públicos e também de empresas privadas, que exerciam em paralelo a função de deputados no Parlamento, chegavam a receber uma pequena verba suplementar dos empregadores”, conta Tarschys.

 

Só a partir de 1984, segundo os documentos do Parlamento, os deputados passaram a receber salário mensal para desempenhar a função política em tempo integral.

 

”Na época, o valor da remuneração de um deputado correspondia ao salário médio de um funcionário público. Este valor aumentou gradualmente, e hoje equivale ao salário de um funcionário público de nível sênior, mas não do nível máximo na hierarquia”, observa o cientista político.

 

Deputados suecos ganham mais do a média dos cidadãos, mas menos do que recebe a maior parte dos parlamentares de países da União Européia. Ministros recebem 118 mil coroas mensais (cerca de18 mil dólares). O Presidente do Parlamento recebe por sua função o mesmo valor do salário do Primeiro-Ministro, de 148 mil coroas por mês (aproximadamente 22,6 mil dólares) – o que equivale a cerca de 70 por cento do que ganha o premier da Grã-Bretanha, e aproximadamente a metade do salário do presidente dos Estados Unidos.

Há quem pondere que baixos salários não atraem as mentes mais brilhantes para a política. Para alguns, um salário baixo também traz o risco de que a função política se torne um playground para os mais ricos. O diplomata sueco Hans Blix prega o caminho do meio: um salário ”razoavelmente bom” para os representantes políticos.

”O equiíbrio é necessário.  É não pagar demais, nem de menos. Se você paga salários altos e ainda por cima garante imunidade parlamentar, a carreira política passa a atrair o tipo errado de pessoa. Se paga pouco, pode desestimular pessoas capazes a entrar na política. O importante é que os políticos compreendam que são servidores públicos, e que é o dinheiro público que os alimenta”, diz Blix.

Já outros discordam integralmente da tese de que melhores salários atraem seres vertebrados para a política, e, portanto, políticos mais aptos:

”Eu diria que nunca vi, em nenhum lugar do mundo, um sistema que atraia mentes brilhantes para a política”, me diz o cientista político Rune Premförs, da Universidade de Estocolmo.

 

148 respostas
Newer Comments »
  1. Isaac Ferguson
    Isaac Ferguson says:

    You really make it appear really easy together with your presentation but I to find this matter to be really one thing which I believe I’d by no means understand. It kind of feels too complicated and extremely broad for me. I am taking a look ahead on your next put up, I’ll try to get the dangle of it!

    Responder
  2. Carol Lyman
    Carol Lyman says:

    What’s up dear, are you enjoying with this comic YouTube video? Hmmm, thatís fastidious, I am as well watching this YouTube comic video at the moment.

    Responder
  3. Lillian James
    Lillian James says:

    Itís awesome in support of me to have a site, which is beneficial in favor of my experience. thanks admin

    Responder
  4. Una Walker
    Una Walker says:

    One thing is that one of the most widespread incentives for using your credit card is a cash-back or rebate supply. Generally, you’ll get 1-5 back for various buying. Depending on the credit cards, you may get 1 returning on most purchases, and 5 in return on expenses made using convenience stores, gas stations, grocery stores along with ‘member merchants’.

    Responder
  5. Samantha MacLeod
    Samantha MacLeod says:

    My spouse and I stumbled over here different website and thought I should check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to finding out about your web page again.

    Responder
  6. Jake Berry
    Jake Berry says:

    Hey, you used to write excellent posts, but the last few posts have been kinda lackluster… I miss your great writing. Past several posts are just a little bit out of track!

    Responder
  7. Jake Taylor
    Jake Taylor says:

    Howdy would you mind letting me know which webhost you’re using? I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I must say this blog loads a lot faster then most. Can you recommend a good internet hosting provider at a reasonable price? Thanks a lot, I appreciate it!

    Responder
  8. Trevor Forsyth
    Trevor Forsyth says:

    If you want to improve your familiarity only keep visiting this web page and be updated with the newest information posted here.

    Responder
  9. Christian Vaughan
    Christian Vaughan says:

    some truly nice and useful information on this website , besides I believe the style and design contains superb features.

    Responder
  10. Ava Dowd
    Ava Dowd says:

    Hello, Neat post. There is a problem with your website in internet explorer, could test this… IE still is the marketplace chief and a big element of other people will leave out your wonderful writing due to this problem.

    Responder
  11. Blake Churchill
    Blake Churchill says:

    Thanks for revealing your ideas right here. The other issue is that whenever a problem arises with a personal computer motherboard, people today should not take the risk connected with repairing it themselves for if it is not done correctly it can lead to irreparable damage to an entire laptop. In most cases, it is safe just to approach any dealer of that laptop for any repair of its motherboard. They have got technicians who definitely have an competence in dealing with mobile computer motherboard issues and can make right analysis and conduct repairs.

    Responder
  12. Madeleine Rees
    Madeleine Rees says:

    I have study much regarding free blogging web sites, but I have no clear idea regarding that, can any one inform me which one is best in support of free blogging and site-building?

    Responder
  13. Alan Lewis
    Alan Lewis says:

    Hiya, I am really glad I’ve found this information. Today bloggers publish only about gossips and net and this is really frustrating. A good web site with interesting content, that is what I need. Thanks for keeping this web site, I will be visiting it. Do you do newsletters? Can not find it.

    Responder
  14. Zoe Lawrence
    Zoe Lawrence says:

    Hiya, I’m really glad I have found this information. Nowadays bloggers publish only about gossip and web stuff and this is actually irritating. A good web site with interesting content, that is what I need. Thank you for making this site, and I’ll be visiting again. Do you do newsletters? I Can not find it.

    Responder
  15. Anne Henderson
    Anne Henderson says:

    I have mastered some essential things through your website post. One other stuff I would like to state is that there are various games available and which are designed particularly for toddler age youngsters. They include pattern acceptance, colors, creatures, and designs. These typically focus on familiarization as opposed to memorization. This will keep children and kids occupied without experiencing like they are learning. Thanks

    Responder
  16. quest bars cheap
    quest bars cheap says:

    Does your blog have a contact page? I’m having a tough time locating it but, I’d like
    to shoot you an e-mail. I’ve got some ideas for your blog you might be interested in hearing.
    Either way, great blog and I look forward to seeing it expand over time.

    Responder
  17. quest bars cheap
    quest bars cheap says:

    For latest information you have to visit web and on the web
    I found this website as a finest site for most recent updates.

    Responder
  18. quest bars cheap
    quest bars cheap says:

    You actually make it seem so easy with your presentation however I find this matter to be actually something which I think I would by no means understand.
    It seems too complicated and extremely huge for me. I am having a look ahead
    in your subsequent post, I will attempt to get the dangle of it!

    Responder
  19. minecraft games
    minecraft games says:

    Awesome things here. I am very happy to peer your
    article. Thank you so much and I’m taking a look forward to contact you.
    Will you kindly drop me a e-mail?

    Responder
  20. pof https://natalielise.tumblr.com
    pof https://natalielise.tumblr.com says:

    We’re a group of volunteers and opening a new scheme in our community.

    Your site provided us with useful information to work on. You’ve done an impressive task and our whole
    community shall be thankful to you. natalielise plenty of fish

    Responder
  21. pof https://natalielise.tumblr.com
    pof https://natalielise.tumblr.com says:

    hello!,I love your writing so a lot! share we keep up a correspondence more approximately your article
    on AOL? I require an expert in this house to
    unravel my problem. May be that’s you! Looking forward to see you.
    natalielise plenty of fish

    Responder
  22. plenty of fish
    plenty of fish says:

    With havin so much written content do you ever run into any problems of plagorism or copyright
    violation? My blog has a lot of unique content I’ve either
    created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my
    permission. Do you know any ways to help reduce content from
    being ripped off? I’d genuinely appreciate
    it.

    Responder
  23. dating site
    dating site says:

    Do you mind if I quote a few of your articles as long as
    I provide credit and sources back to your blog?
    My blog is in the very same niche as yours and my visitors would
    genuinely benefit from a lot of the information you present here.

    Please let me know if this alright with you. Cheers!

    Responder
  24. natalielise
    natalielise says:

    Great blog! Do you have any tips for aspiring writers?

    I’m hoping to start my own website soon but I’m a little lost on everything.
    Would you suggest starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many
    options out there that I’m totally confused .. Any recommendations?

    Thank you! natalielise plenty of fish

    Responder
  25. plenty of fish dating site
    plenty of fish dating site says:

    Howdy! I could have sworn I’ve been to this blog before but after checking through some of the post I realized it’s
    new to me. Anyways, I’m definitely glad I found it and I’ll be bookmarking and checking back frequently!

    Responder
  26. quest bars cheap
    quest bars cheap says:

    I constantly emailed this blog post page to all my associates, because if like
    to read it afterward my links will too.

    Responder
  27. plenty of fish dating site
    plenty of fish dating site says:

    I like the valuable information you provide in your
    articles. I’ll bookmark your blog and check again here
    regularly. I’m quite sure I will learn lots of new stuff right here!

    Good luck for the next!

    Responder
  28. playstation 4 best games ever made 2019
    playstation 4 best games ever made 2019 says:

    When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a
    comment is added I get several e-mails with the same
    comment. Is there any way you can remove people from that service?
    Thanks!

    Responder
  29. gamefly free trial 2019 coupon
    gamefly free trial 2019 coupon says:

    First of all I want to say fantastic blog!

    I had a quick question in which I’d like to ask if you do not
    mind. I was curious to find out how you center
    yourself and clear your thoughts before writing. I’ve had difficulty clearing my thoughts in getting my thoughts out there.

    I truly do enjoy writing however it just seems like the first 10
    to 15 minutes are usually wasted just trying to figure out
    how to begin. Any suggestions or hints? Many thanks!

    Responder
  30. gamefly free trial
    gamefly free trial says:

    Undeniably believe that which you stated.
    Your favorite reason appeared to be on the net the simplest
    thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people think about worries that they
    just do not know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side-effects ,
    people can take a signal. Will probably be back to get more.
    Thanks

    Responder
  31. gamefly free trial
    gamefly free trial says:

    Normally I do not read article on blogs, however I
    would like to say that this write-up very compelled me to check out
    and do it! Your writing taste has been amazed me. Thank you, very nice post.

    Responder
  32. gamefly free trial
    gamefly free trial says:

    I’m amazed, I have to admit. Seldom do I encounter a
    blog that’s both educative and engaging, and let me tell you, you’ve hit the nail
    on the head. The problem is an issue that not enough
    people are speaking intelligently about. I am
    very happy that I stumbled across this during my search for
    something regarding this.

    Responder
  33. ANTONIO RIBEIRO
    ANTONIO RIBEIRO says:

    Estou lendo seu livro. Creio que não dá para aplicar as mesmas regras em países continentais como o Brasil. No que concerne a cada um limpar a sua casa, lavar suas roupas, etc., é possível desde que não interfira na atividade principal das pessoas. As distâncias no Brasil, mesmo dentro de uma cidade como São Paulo, são enormes. Por outro aldo, há empresas de lim peza, e muita mão de obra desqualificada, que depende destes empregos para sobeviver. São duas histórias e duas realidades totalmente distintas. Creio que, com o tempo, desaparecerão as faxineiras e empregadas domésticas. Mas, em termos empresarais, ao menos os serviços de faxina em empresas, escolas e órgãos públicos, permanecerão.

    Responder
  34. Abby
    Abby says:

    I discovered your Claudia Wallin – Cartas da Suécia | O salário líquido de um deputado: 50% a mais do que ganha um professor primário page and noticed you could have a lot more traffic. I have found that the key to running a popular website is making sure the visitors you are getting are interested in your subject matter. There is a company that you can get traffic from and they let you try the service for free. I managed to get over 300 targeted visitors to day to my website. Check it out here: http://cmyad.co/i/5b58

    Responder

Trackbacks & Pingbacks

Newer Comments »

Deixe uma resposta

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado. Campos obrigatórios são marcados com *